dinsdag 24 mei 2016

Nieuwe achterband 35357km

Vandaag het rechter voorwiel lek gereden in de gietende regen (en mijn reserve binnenband had een scheur van ouderdom, stom dat ik het niet nagekeken had).

Rara, waar is het lek?


Gelukkig was ik net niet thuis. Op 5km van huis. 750m van een kennis. De VM naar mijn kennis geduwd. Fiets in de garage en een lift naar huis gekregen.

Had al een afspraak bij de garage voor mijn auto. Dus dat maar eerst gedaan. Nadien naar mijn fietsenmaker gereden, (lag op de weg naar huis). Hij had 4 verschillende 20 inch banden binnen.
3 goedkope en filter dunne bandjes en een 47-406 Schwalbe Marathon Plus band, wat een gewicht!

Thuis aangekomen de VM gaan halen met de aanhangwagen. Lekke binnenband geplakt en de Schwalbe Kojak links met rechts gewisseld en op steentjes onderzocht, de lekke band had 2 steentjes vastgehouden.

Geprofiteerd van de gelegenheid en de fietspomp uitgetest. 4 Bar is snel haalbaar als je de pomp blijft vasthouden. Zet je het uiteinde op de grond, dan is 5 Bar snel te pompen.

De rekkers/koordjes die de accu's op zijn plek moeten houden, daar had ik eindelijk een alternatief voor gevonden. Een haarrekkertje :D

Rechts van de houder ligt de oude rekker/koord nog.



 Veel beter zo:


 Hier zie je de dikke Marathon plus (47-406) gemonteerd. Links ervan ligt de oude Marathon Racer (40-406). Dit past NET, loopt nergens aan (tot nu toe, toch niet in de 1ste testrit).
Op het internet zijn er nog mensen die een 47-406 op het achterwiel hebben liggen.



Vooraan liggen er 35-406 Schwalbe Kojak's op. Deze hebben bijna hun beste tijd gehad.
Eerst had ik de 47-406 Marathon Plus gemonteerd op het voorwiel, maar dit lukt niet (ik was er al voor gewaarschuwd). Loopt bijna altijd ergens tegen, rechtdoor niet echt, maar vanaf dat je stuurt of het wiel veert in, dan wel.

Dus op zoek naar 40-406 bandjes!
De volgende bandjes die mijn voorkeur hebben zijn:
- Marathon Racer 5 van de 6 blokjes rolweerstand
- Marathon (Green Guard) 4 van de
6 blokjes rolweerstand

Ter referentie: 35-406 Kojak banden hebben 5 van de 6 blokjes.

Een logische keuze zou dus de Marathon Racer worden.
Maar volgens de testen van Wim Schermer liggen de resultaten anders.
(Bron voor de tabellen komen van de blog van Wim Schermer!)

De Schwalbe Kojak band (5bar, 6,5bar is max):


De Schwalbe Marathon (Green Guard op 5 bar is max):



De Schwalbe Marathon Racer (max is 6 bar):


Eigen besluit:
De Kojak is op 6,5 bar de snelste band van de 3. Maar dit is zolang de druk boven 5 bar blijft (bij wekelijks oppompen is dit altijd boven 5 bar).
De rolweerstand gaat hard omhoog van de Kojak wanneer de temperatuur rond het vriespunt komt.
De Marathon blijft gelijke weerstand tonen (lichtjes meer).
De Marathon racer loopt zwaarder dan de Marathon Green Guard ondanks anders geïnformeerd op hun site! (racer 5 van de 6 en greenguard 4 van de 6)
De Marathon Green Guard zal vermoedelijk iets zwaarder lopen dan de Kojak, maar een platte band zal veel minder voorvallen! Denk ik :D

Donderdag 1 dag naar het werk met de Kojak's vooraan er nog op, dan kan ik het achterwiel al vergelijken met de Racer die er op lag.
Eind deze week komen normaal de Green Guards binnen!

1 opmerking:

  1. Alleen de Marathon Racer vouwband loopt licht, maar die is bijna nergens meer te koop. De draadband is traag en erg snel lek.

    Goede keuze GG.

    BeantwoordenVerwijderen